Follow us

Oliver Söderström / Inspiration  / Motorsportmagasinet – Oliver Söderström satsar framåt

Motorsportmagasinet – Oliver Söderström satsar framåt

By Christer Hägglund 2021-12-13

Oliver Söderström är en ung och extremt duktig förare som tagit sig från gokart till Sm mästare bland juniorer och tagit Pole i 24h i Dubai. I år har STCC varit huvudmål och med ett junior-guld och en fjärdeplats totalt ser framtiden ljus ut för den unge skåningen.

Till att börja med, hur började du din karriär inom racing?

-Man kan ju börja med att jag är uppvuxen i en bilfamilj som har 100-årsjubileum med Förenade bil i år. Min pappa, farfar och gammelfarfar är och har alltid varit väldigt motorintresserade så det går ju i familjen. När jag var 7 år bestämde jag och pappa att jag skulle ta gokartlicens och körde nästan varje söndag. Då körde jag för skojs skull och var väldigt rädd för det höga ljudet till skillnad från nu då man verkligen får gåshud ju högre det är.

När började du tävla i gokart?

-Det började med att Bo Malm, som är en ikon inom gokart här nere, verkligen såg min potential och fick mig att tro på mig själv på ett helt nytt sätt. Han såg att jag var väldigt snabb och hade potential, vilket han påpekade till min pappa som är en av de stora anledningarna till att jag började tävla. Jag tror också att pappa behövde att någon pushade honom till att jag skulle tävla, för det hade jag nog inte lyckats med själv i den åldern. Så Bo är en viktig del i det och har jätte mycket att tacka honom för.

Hur har supporten varit hemifrån?

-Min support hemifrån har varit fantastisk, som nu senast på Knutstorp där man hade familjen och så många nära och kära på plats som gav support trots en tuff helg och jag inte fick resultaten som jag ville. Många sponsorer på plats och även många fans, känns verkligen som vi utökat vårt nätverk och fanbase vilket är enormt kul. Såklart är ju de skånska fansen de bästa, de sprider mest kärlek och är så engagerade. Det är mycket familjevänner och så som dyker upp som vänner och inte fans vilket jag uppskattar väldigt mycket. Även mycket unga kids som börjat se upp till en vilket är så kul, då jag själv kommer ihåg när jag var så ung och såg upp till Robert Dahlgren, Rikard Göransson och Ekblom, jag såg ju dem som gudar. Så det är så fint att kunna känna igen sig i dem små killarna som ser upp till mig på samma sätt. Det behövs verkligen inom motorsporten att ha unga som drömmer, det är så vi skapar racing minnen och håller sporten vid liv.

Kör någon annan i familjen racing?

-Pappa började köra lite amatörracing när han var i 20-årsåldern, lite BMW cup. När jag började köra gokart började han köra mer innan jag skulle börja tävla och hans fokus hamnade på att stötta mig. Han blev GT4 mästare 2011, sen har jag och pappa tävlat i europeiska gt4 tillsammans som var en jätte häftig upplevelse att göra tillsammans med pappa. Mina bröder körde lite också, men de hittade inte samma intresse i det som jag, så de började med andra sporter istället. Sen har farfar också tävlat men mest historiskt, jag var nere med honom på Nürburgring på ett historiskt event där han körde en Frazer Nash på Nordschleife. Det var egentligen ingen tävling utan mer uppvisning, men han körde väldigt snabbt där jag coachade honom. Så vi alla tycker om att tävla och hela motorsporten.

När bestämde du dig för att ta nästa steg efter gokarten och vad körde du då?

-När jag körde gokart och insåg att jag ville bli Formel 1-förare var faktiskt i tv soffan när Fernando Alonso vann sin första tävling för Ferrari 2010. Det var då jag bestämde mig för att bli Formel 1-förare. Men steget från karting till racing var 2013 när jag tävlade i gokart och var på STCC på Knutstorp och kom i kontakt med ett Formel Renault-team från Estland som hette Scuderia Nordica. Det var faktiskt farfar som kom i kontakt med teamchefen och anordnade så jag fick köra ett test i Estland. Och det testet jag gjorde i Estland var väldigt lyckat och jag var bara två tiondelar efter den snabbaste i teamet bara på min första dag och efter det ville de signa med mig. Så då körde jag med dem resten av säsongen som bestod av 3 race. Så det var så det som var steget ifrån karting till racing.

Hur länge körde du formel Renault?

-Formel Renault körde jag sedan 2014 och 2015, och min första seger kom med Scuderia Nordica i Estland så det var en häftig känsla. Sen tog jag några pallplatser och så, men 2015 tog jag hem hela mästerskapen i Norden och SM-mästare. Det var då vi satsade på steget mot Formuel 1 och då körde vi tyska serien formel 4. Det var den serien som skulle varit den tuffaste, det var 45 bilar och Schumacher körde där, det var den tuffaste serien man kunde köra som junior. Första året 2016 gick det jättedåligt, jag hade verkligen jättedåliga resultat och mådde inte så bra pga jag typ fick flytta utomlands. Det var jobbigt att kombinera med skolan och jag reste alltid själv. Men sen fick jag typ en andra chans och under vinterhalvåret hade jag tid att reflektera och växa upp lite det resulterade också i att jag tog det mer på allvar och tränade mer. Jag kände mig starkare och njöt med av körningen generellt och då tog jag några pallplatser och många topp 10 vilket var väldigt stort för mig.

Hur kom du sen vidare till STCC?

-Första gången jag satt i en STCC-bil var 2015 när jag fick chansen att köra en TTA-bil för Polestar på en av deras Young drivers-test på Karlskoga. Kommer så tydligt ihåg det, jag fick köra Fredrik Ekbloms bil vilket var väldigt häftigt då pappa varit med och sponsrat honom så jag har känt honom länge. Men sen mitt första race var 2018 på Knutstorp med Lestrup Racing Team där jag gjorde en ganska bra debut och blev åtta i mitt första race och då var vi 25 bilar. Och då körde Dahlgren och Kristofferson vilket nog var en av dem tuffaste säsongerna att vara med i pga det var så många förare och det var så tight.

Hur har det gått för dig i STCC sedan?

-Jag tycker det har gått bra, min första säsong var väldigt jobbig. Jag gick från formelbil till touringbil vilket är en ganska stor omställning. 2018 lärde jag mig genom hela säsongen, mina resultat kom egentligen i slutet av den säsongen. Och sedan 2020 tog jag min första seger vilket var helt fantastiskt, då visade jag verkligen att jag är med i toppen i STCC. Jag hade Rob Huff som teamkompis och slog honom flera gånger på kval och ibland i race, vilket ändå bevisade att jag är på en hög nivå.

Är du nöjd med denna säsongen?

-Det har varit en tuffare säsong. Jag höjt ribban och presterat bättre men har haft svårt med att vår bil inte varit konkurrenskraftig i jämförelse med vissa andra bilar. Detta året blev jag fyra och förra året femma, det kanske inte låter som jag blivit så mycket bättre, men jag vet att jag aldrig varit en såhär bra förare. Jag vet att med de prestationerna jag har gjort i år så ska jag kunna slå Dahlgren och kunna fightas om mästerskapen om jag bara har rätt förutsättningar, för i år visste vi att Golfen inte riktigt hängde med och inte gick att racea med på samma sätt som vi kunde 2020. Det är lite frustrerande med samtidigt väntar jag bara på min tur och jag vet att den kommer att komma. Jag kommer kunna vinna STCC men måste bara sy ihop säcken och lära mig från denna säsongen och försöka få bättre förutsättningar för 2022. Men jag blev junior-SM-mästare i år.

Du vann ett speciellt pris i år, vad innebär det?

-Jag ska vara med på Lamborghini young driver shootout, så det är en chans för mig att visa vad jag kan för Lamborghini. Så jag ska få testa deras tävlingsbilar, så antingen Supertrofeo eller en GT3 vilket är extremt kul, med mycket effekt och mer spänning så det ska bli väldigt kul att få testa de bilarna. Sen känns det skönt att ha en SM-titel till det styrker ju mig som förare och min image.

Hur laddar du upp inför 2022?

-Jag försöker alltid göra det bättre än förra året så efter Knutstorp förra året så tog det 3 veckor innan jag började träna igen. I år var jag så pass motiverad så jag började redan 2 dagar efter finalen och började redan fokusera på nästa. Sen är det mycket att tänka på vilka misstag man gjorde och vad man kunnat gjort bättre och försöka förstå vad man gjorde fel. Sedan fysiken försöka pusha mig så mycket jag kan och försöka prata med de runt omkring mig i mitt team vad jag mentalt kan göra bättre. Hur de uppfattar mig i vissa situationer så jag kan veta vad de tänker om mig. Sedan såklart försöka få ihop en säsong till 2022, vi kan ju inte gå ut med vem eller om vi kommer köra en säsong 2022 än. Så vi får ju se vad som händer, men det kommer nog bli någonting. Det vore konstigt om jag inte fick köra nästa år. Vi försöker hitta ett vinnande koncept vilket gör mig jätte motiverad då jag vet att jag kan vara med och fightas på högsta nivå.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

-Just nu pluggar jag på universitetet i Malmö, direkt efter det åker jag ofta ut till Förenade Bil och har möte med pappa eller så, mycket strategi om sponsorer och så. Sen kör jag mycket simulator och gymmar mycket för att hålla mig i fysisk form.

Vad gör du för hålla körningen vid liv vintertid?

-Jag kör simulator i stort sett varje dag vilket jag tycker är ett extremt bra sätt att hålla igång hjärnan. Men sen vill man ändå ha det fysiska att känna krafterna och så. Så just nu kör jag ett hyrkartsserie där man kör 2 timmars race vilket är väldigt kul. Så då kör man i lag, det är mer en rolig grej men jag vet att det hjälper mig inför nästa säsong att hålla igång.

Vad är dina mål med racingen?

-Mina mål är ju att kunna få göra detta på heltid så jag kan livnära mig på det fullt ut. Just nu kör vi 6 helger per säsong, jag hade helst kört 14 om det gick. För jag tycker det är så galet roligt, jag älskar att vakna upp på morgonen och veta att jag ska sitta i en tävlingsbil. Jag älskar spänningen med det och det är mitt mål att prestera och få köra bil.

Vill du hålla dig kvar i STCC eller vad är drömmen?

-Såklart jag vill köra STCC! Jag prissätter det väldigt högt då det är det största du kan köra i Skandinavien. Jag vet själv när jag var liten, det var ju stcc man såg upp till så att ens få tävla i STCC är väldigt häftigt.

Du har kört i Dubai också, vem körde du för då?

-I Dubai körde jag för Lestrup tillsammans med tre andra förare och då var jag snabbast så jag fick köra kvalet då och då tog jag pole, det var magiskt.

Har du planer på köra mer utomlands?

-Min målsättning är att bli världsmästare så det är ett måste, men nästa år vet jag inte. Vi har väll någon plan på köra utomlands men vet inte vad och inget är spikat, men det hade varit kul.

Har du någon du ser upp till inom racing?

-Pappa är ju egentligen den som introducerat mig till racing och jag gillar hans sätt, han kanske inte har tävlat på samma sätt som jag har eller åstadkommit så mycket som jag har. Men hans sätt att köra bil och bara ha kul är jättemotiverande. Han kör inte lika mycket längre men när han väl får köra är det det bästa han vet och det ser man i hans ansiktsuttryck. Sen finns det ju en del Formel 1-förare man ser upp till. När jag började köra såg jag upp till Alonso väldigt mycket, jag gillade hans aggressivitet och sättet han körde på. Sen hade jag Vettel som bara nailade kval, körde så cleant och felfritt och var så extremt snabb. Jag ser upp till Hamilton som människa och sättet han kör på, det han åstadkommit i vissa race är ju sånt man nästan avgudar. Även Verstappen lite samma som Alonso, en riktig racer som inte bryr sig om allt runtomkring. Där är liksom ingen bullshit med Verstappen och det är det jag gillar, han är en pure racer och det är väll där jag vill finna mig själv också i att det handlar mest om att köra och leverera framför allt annat runt omkring.

Vi från Motorsportmagasinet önskar Oliver lycka till och kommer att följa honom med stort intresse nästa säsong.

Text: Oscar Malmlund – Motormagasinet
Foto: Oscar Malmlund – Motormagasinet

Länk till artikel: https://motorsportmagasinet.se/oliver-soderstrom-satsar-framat/

No Comments

Reply